Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D.
Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. studoval varhanní hru na brněnské konzervatoři (prof. V. Bělský), Janáčkově akademii múzických umění (prof. A. Veselá), konzervatoři ve Štrasburku (prof. D. Roth) a na mezinárodních interpretačních kurzech (Praha, Mechelen, Haarlem, Lübeck, Millstatt). V r. 1984 obdržel v Brně 2. cenu na varhanní Interpretační soutěži českého Ministerstva kultury a v Praze Cenu Hudební mládeže ve finále Mezinárodní varhanní soutěže Pražského jara.
Působil jako klavírní korepetitor a učitel klavírní improvizace na Konzervatoři Brno (1990–1995), vyučoval varhanní improvizaci na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži (1994–1995) a ve stejném městě a v tomtéž školním roce byl zároveň učitelem varhanní hry a varhanní improvizace na Církevní konzervatoři. V září roku 1995 začal vyučovat na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity hru na klavír a o několik let později také dějiny hudebního romantismu. V roce 1998 se na tomto vysokoškolském pracovišti habilitoval a získal umělecko-pedagogický titul docent, v roce 2019 ukončil tamtéž své doktorské studium a obdržel akademický titul Ph.D. Ve své disertační práci Podoby a proměny barokního výrazu v hudbě Františka Ignáce Antonína Tůmy (1704–1774), kterou vedl prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc., se zabýval tvorbou českého hudebního skladatele pozdního baroka, šířícího v 18. století slávu českých muzikantů a české hudebnosti ve Vídni (dostupné online).
Ivo Bartoš se veřejnosti představil jako sólový varhaník a jako komorní a orchestrální hráč na varhany, klavír a cembalo na koncertech v Česku a v zahraničí (Slovensko, Rakousko, Dánsko, Švýcarsko, Itálie, Španělsko, Moldávie, Ukrajina, Bělorusko, Polsko). V létě 1995 doprovázel na varhany v kostele sv. Jakuba v Telči zpěvačku Magdalenu Koženou, jen krátce předtím ověnčenou absolutním prvenstvím na mezinárodní pěvecké mozartovské soutěži v Salcburku, na jejím recitálu v rámci festivalu Krajina hudby, o několik dnů později hrál tamtéž na svém samostatném varhanním koncertě (oba koncerty natáčel Český rozhlas). Vystupoval mj. s brněnskou a bratislavskou filharmonií, s komorními orchestry Musica aeterna (Bratislava) a Czech Virtuosi (Brno), doprovázel instrumentální a vokální sólisty a pěvecké sbory, např. APS Moravan, Lumír, Brněnský akademický sbor, Ars Brunensis Chorus, Camerata Bratislava, Slovenský filharmonický zbor, Pěvecké sdružení moravských učitelů, Český filharmonický sbor, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity a Český akademický sbor.
Nahrával pro Českou televizi (Schütz, Soler, Plachý, Janáček, Eben), Český rozhlas (Bach, Reger, Eben, pěvecký a varhanní recitál v Telči v r. 1995, viz výše) a na CD (Rabushka – Toccata, Aria e Fuga; Míča – Zpívaná rozjímání; Pěvecký sbor Masarykovy univerzity – The Best of 2006–2009).
Zajímá ho též populární hudba a hudební kompozice. Populární a taneční hudbu si zahrál zejména během svých brněnských studií v různých barových a plesových kapelách a na počátku 90. let, kdy byl oficiálním klávesovým hráčem japonské firmy YAMAHA a propagoval na koncertech a předváděcích akcích její nové hudební elektronické nástroje, především tzv. keyboardy, lidově „klávesy“, v prostředí českého hudebního školství nazývané elektronické klávesové nástroje (EKN). V roce 2020 byla ve skladatelské soutěži Českého rozhlasu, vyhlášené pro nově stavěné varhany svatovítské katedrály v Praze, vybrána jeho Fantazie na chorál Svatý Václave mezi tři skladby postupující do užšího výběru a obdržela navíc zvláštní Cenu poroty.
Na ZUŠ Pohořelice nastoupil v r. 2018 jako učitel hry na klavír, EKN a klavírní korepetitor, později mu k pracovním úkolům přibylo vedení školního orchestrálního souboru a vyučování na pobočce školy ve Vranovicích (hra na klavír, hudební nauka). Své svěřence připravoval na soutěže ve hře na klavír a EKN a ti na nich získali několik cen. Jeho žačka Markéta Hladůvková uspěla v lednu 2023 při talentové zkoušce na brněnskou konzervatoř, kde bude od školního roku 2023/2024 pokračovat ve studiu klavírní hry pod vedením profesorky Mgr. Renaty Bialasové.
Hudební ukázky:
1) Petr Eben, Pražské Te Deum 1989. Zpívají: Pěvecký sbor Masarykovy Univerzity, Brno; Pěvecký sbor Ateneo, UP Olomouc; Akademický pěvecký sbor VŠB-TUO, Ostrava. Hrají: Ivo Bartoš, varhany; Pavel Cafourek, bicí nástroje. Řídí: Michal Vajda. Koncert „Hudbou k výročí sametu“, 17. 11. 2009, Rudolfinum, Dvořákova síň, Praha.
2) J. S. Bach, Preludium a fuga G dur, BWV 541, na varhany v kostele sv. Augustina v Brně hraje Ivo Bartoš.
U varhan v Dvořákově síni pražského Rudolfina,
17. 11. 2017, hudební slavnost Festa academica,
varhanní doprovod Českého akademického
sboru se sbormistrem Michalem Vajdou
|
U klavíru v Sále Milosrdných bratří, Brno,
Vídeňská ulice, 28. 11. 2017, Koncert pro Brno,
klavírní doprovod Českého akademického
sboru se sbormistrem Michalem Vajdou
|